Czy Olsztyn to kulturalna dziura? Odpowiadamy!

2011-10-21 13:55:00 (ost. akt: 2011-10-21 14:46:02)

IRA, Hunter, Muzyka Końca Lata, Żywiołak, GrubSon, Kabaret Pod Wyrwigroszem, Łowcy.B – ci artyści wystąpili, bądź też wystąpią w tym tygodniu w Olsztynie. Lista robi wrażenie, prawda? Niestety, w dalszym ciągu można spotkać ludzi, którzy twierdzą, że w stolicy Warmii i Mazur nic się nie dzieje.

Czy Olsztyn to kulturalna dziura? Odpowiadamy!

Autor: Archiwum zespołu

Kilka dni temu dotarłem do wyników sondy, w której pytano o pomysł na ożywienie starówki. Po przeczytaniu odpowiedzi przechodniów można wywnioskować, że Olsztyn to kulturalna dziura na mapie Polski. Nie ma zarówno kultury mainstreamowej, czyli popularnej, jak i niszowej.

— Powinna powstać wspólnota posiadaczy pubów, np. spółdzielnia artystyczna, która promowałaby życie kulturalne. Organizowała wystawy, wspierała ciekawe zespoły muzyczne - twierdzi, we wspomnianej przeze mnie sondzie, Michał, handlowiec.

— Olsztyn to nie tylko starówka - odpowiada Michał Napiórkowski, redaktor muzyczny Radia UWM FM. — Istniejące tam lokale są najczęściej zbyt małe, aby zapraszać artystów spoza regionu, a sąsiedzi pubów raczej nie należą do zwolenników głośnych imprez – dodaje. Osoby, które oczekują wielkich gwiazd na Starym Mieście, nie znają realiów, albo nie wiedzą, że istnieją w Olsztynie kluby, które z powodzeniem organizują koncerty. Przykłady? Proszę bardzo. W czwartek w studenckim klubie Grawitacja wystąpił zespół Muzyka Końca Lata. Klub Nowy Andergrant przygotował na weekend trzy koncerty. W piątek fani hiphopu będą mogli usłyszeć GrubSona i BobOne, w sobotę zagra Żywiołak, a w niedzielę swoje 25-lecie świętować będzie kultowa formacja Hunter.

Czy Olsztyn to kulturalna dziura?
pokaż wyniki »


— Wygląd starówki, kluby i zabytki są interesujące. Za mało jest jednak koncertów i festynów – stwierdziła Agnieszka, studentka z Olsztyna. — To nieprawda, że w Olsztynie nie ma koncertów – odpowiada Michał Napiórkowski. — Trzeba jednak podjąć pewien wysiłek i sprawdzić jakie wydarzenia są promowane w lokalnej prasie, rozgłośni radiowej, czy portalu internetowym – radzi.

Sam Nowy Andergrant przygotował na październik 14 koncertów. Jeżeli doliczymy do tego pozostałe kluby i imprezy typu „Otrzęsiny Uniwersyteckie” to lista zespołów bije na głowę liczbę wykonów Olsztyńskiego Lata Artystycznego. Pamiętajmy, że mowa tylko o październiku. Pozostałe miesiące zapowiadają się równie ciekawie. Do Olsztyna przyjadą m.in. Coma, Kazik na Żywo, czy Happysad, a to tylko kropla w morzu imprez. Zanim więc powiecie, że w Olsztynie nic się nie dzieje – sprawdźcie to. Na przykład w serwisie orientacja.pl.
bup


Ciekawi jesteśmy Waszych opinii na temat kulturalnego i imprezowego Olsztyna. Zapraszamy do komentowania!

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze 35 pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj swój komentarz

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

  1. xFOSSAx #421663 | 95.160.*.* 26-10-2011 14:56

    żądam koncertów jazzowych w Olsztynie!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Pieczewo #418517 | 83.9.*.* 23-10-2011 03:35

    Ci co piszą ze tak to najdalej byli pod 4 klatka swojego bloku.a stare miasto znają z fotek rodziców .ale łatwo jest napisać ze tak i zrobić porównanie do Warszawy,Wrocławia...

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. blef #418352 | 77.255.*.* 22-10-2011 21:18

    Ludzie drodzy probelm jest w tym, że zamiast skupiać sie na nowych wydarzeniach, organizacji i ich promowaniu to DROGA REDAKCJA wypuszcza artykuł typu, czy OLSZTYN to dziura. Sami robicie z OLSZTYNA dziurę pisząc takie pierdoły! Polecam brać przykład z portalu trojmiasto.pl!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. !?! #418082 | 88.156.*.* 22-10-2011 16:37

    Warszawa przy Paryżu, czy Londynie to kulturalna dziura. Warszawa przy Olsztynie to aglomeracja kulturalna. Olsztyn przy Poznaniu, czy Krakowie to kulturalna dziura, ale przy Korszach, Węgorzewie czy Giżycku to aglomeracja kulturalna. Dużo w tym relatywności. Dlatego należy ustalić z jakimi miastami się porównujemy, dopiero wtedy ma sens mówić: dziura czy nie. Wiem np., że przy Toruniu jesteśmy raczej kulturalną dziurą. Ale już czy taką jesteśmy porównując się z Płockiem, Rzeszowem, czy Kielcami? Nie jestem pewien. Opieranie się na opinii w tej kwestii przeciętnych mieszkańców, dla których pojęcie kultura kojarzy się głównie z pubami mija się z celem, jest wręcz śmieszna bo ci ludzie niewiele wiedzą o kulturze. Mam na myśli teatr, muzyka poważna, malarstwo przez duże M...

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. ostródziak #417795 | 83.8.*.* 22-10-2011 10:44

    Oczywiście że nie jest dziurą, jeżeli Olsztyn to kulturalna dziura to w takim razie co jest z Ostródą w której nic się nie dzieje :D

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  6. xxx #417739 | 70.232.*.* 22-10-2011 09:41

    Oczywiscie ze Olsztyn to kulturalna dziura. Poza tym redaktor myli popkulture z kultura a ta do Olsztyna nie dociera.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  7. Dana #417580 | 83.9.*.* 21-10-2011 23:41

    OLA do du..y, pozytywnie wyróżnia się WBP na Starym Mieście.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  8. JaM #417508 | 89.228.*.* 21-10-2011 22:00

    odpowiadam. Tak.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  9. egth6hjrht #417407 | 83.15.*.* 21-10-2011 20:31

    czy wy nie rozumiecie ze nie chodzi tu o ilosc przyjezdnych gwiazdek grajacych koncerty tylko tak jak w innych miastach promowanie dzialalnosci zwyklych ludzi, ktorzy np pisza wiersze, studentow itp.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  10. Asia #417381 | 83.25.*.* 21-10-2011 20:07

    latem super było artystyczne lato tak trzymać

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  11. rozsądny #417378 | 83.25.*.* 21-10-2011 20:04

    najważniejszy jest byt ludzi a potem kultura i wcale się nie zdziwię że nakulturę władze przeznaczą mniejsze pieniądze.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  12. kama #417376 | 83.25.*.* 21-10-2011 20:03

    faktycznie w Olsztynie dużo się dzieje ale obawiam się że władze i tak będą zmuszone do oszczędności bo jak wszyscy wiemy panuje na świecie kryzys .

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  13. Boss #417371 | 83.25.*.* 21-10-2011 19:59

    Olsztyn to piękne miasto gdzie dużo się dzieje i to jest prawda

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  14. nie ma co długo pisać... #417327 | 88.156.*.* 21-10-2011 19:33

    ...chałtura, a nie kultura

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  15. D. #417294 | 89.228.*.* 21-10-2011 19:08

    Przecież kultura to nie tylko koncerty i występy kabaretów. Takie śmieszne, że aż nie chce mi się czytać artykułu do końca.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. gogol #417229 | 46.134.*.* 21-10-2011 18:15

      Ciekawe czy ci, którzy tutaj tak narzekają chociaż trochę interesują się tą kulturą.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. KING #417228 | 81.190.*.* 21-10-2011 18:11

      Hunter i Ira - szacun. Ale jakieś Łowcy B. I tym podobne wypociny??? żenada. W Olsztynie dominuje niestety folklor. Włądze lubują się jakimiś odpustowymi festynami, tymczasem tu potrzeba powiewu świeżości. Był Hunterfest w Szczytnie, Jest Disco z Pola - w Ostrózie, Jest Reggae - też w Ostródzie był kiedyś OstRock - też w Ostródzie. Piknik Country w Mrągowie. Olsztyn?? Żeby nie Ander...t (nie chcę robić kryptoreklamy) to by się tu już nic nie działo...Aha zapomniałem - był Feel na fosie - do tego stopnia porażka, że nas na Pudelku opisali...

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    3. Dana #417210 | 83.9.*.* 21-10-2011 17:55

      OLA to zmarnowane pieniądze a pan M. nie uznaje krytyki i działa podobnie jak żona...

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    4. Zibi #417207 | 46.134.*.* 21-10-2011 17:54

      Dziura i to nie tyko kulturalna .

      ! - + odpowiedz na ten komentarz

    5. Co to jest "wykon"? #417200 | 83.9.*.* 21-10-2011 17:50

      ...

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. ~xyz #417189 | 81.190.*.* 21-10-2011 17:39

        Merytorycznie byłoby rozważać jakie imprezy masowe organizuje Olsztyn - czytaj Rada Miasta, samorządy i instytucje publiczne. Nie powinno się do jednego kotła wrzucać imprez przygotowanych przez samorząd studencki (chwała im za organizację, tak trzymać!) i prywatne inicjatywy typu koncerty w Andergrant (także wielkie brawa). Jeżeli ja ze znajomymi na działce będącej w granicach administracyjnych Olsztyna za nasze pieniądze zorganizuję posiaduwę przy grillu a czas będzie nam umilał wynajęty przez na zespół Disco-Polo to też będzie to impreza zalepiająca kulturalną dziurę jaką niewątpliwie jest Olsztyn? Odrobina samokrytyki! Miasto nie dokłada do prywatnych inicjatyw wielokrotnie utrudniając ich organizację (Street Wars chociażby). Wspominam wielokrotnie ze znajomymi okres wspaniałych koncertów (jubileusze sklepów i marketów np. Jasam, Rast) gdzie występowały takie gwiazdy jak Perfect, Budka Suflera, Lady Pank, imprezy masowe typu Inwazja Mocy. Działo się. Było przynajmniej wesoło. W dzisiejszych czasach zamiast iść na współpracę (pomoc w uzyskaniu odpowiednich pozwoleń, sponsoring, patronat lub jakakolwiek propozycja w dobie kryzysu, która cokolwiek by ułatwiła) marnotrawi się czas na debaty o świecących pałach, chińskiej trawie, kolorach stref w mieście, estetyzacji, której nie widać czy chociażby o koszach na śmieci, które wyglądają jak stojące trumny. Odnośnie promocji w mediach - ciężko nazwać promocją opis wydarzenia, które odbyło się dzień lub dwa temu.

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      2. sas #417169 | 81.190.*.* 21-10-2011 17:12

        bo to jest olsztyn kolo ostrody!!

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. sss #417149 | 88.156.*.* 21-10-2011 16:46

          Olsztyn jest kulturalną dziurą! Nawet jeśli jest coś fajnego to zwykle bilety są wyprzedane kilka godzin po ich wystawieniu. Zbudujmy arenę z prawdziwego zdarzenia, a do amfiteatru zapraszajmy mniejsze gwiazdki. Poronionym pomysłem był choćby koncert Kultu w amfiteatrze, gdzie chętnych było kilkanaście razy więcej niż biletów. Dodatkowo - nie życzcie sobie za byle kogo 50 czy 70zł! Z całym szacunkiem dla artystów, ale większość nie jest tyle warta.

          Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. mario #417118 | 83.11.*.* 21-10-2011 16:13

            Ja mam gdzies koncerty jakis dresiarzy hiphopu który nigdy nie wypromuje sie na arenie miedzynarodowej, ja oczekuje w Olsztynie znanych ekip nawet z zagranicy, najlepsze imprezy jakie były w Olsztynie to Inwazja mocy RMF FM, obecnie najlepsze imprezy jezdza po Polsce organizowane przez Radio Eska i TVP2 i jakos dziwnie nie moga od 2 lat trafic do Olsztyna i nie do małego i ciasnego zaledwie 2tys osób amfiteatru tylko lotnisko Dajtki, a i zapomniałbym koncert Bajmu w ramach Lato z Radiem Programu 1 przy hali Urania było full ludzi, takich koncertów oczekuja ludzie w OLsztynie jeśłi jeszcze ktos w tym zacofanym ratuszu nie wie. Dotychczasowe OLA sa dla wybranej publiczności a nie dla wszystkich. Druga sprawa to całkowicie lezy promocja róznych imprez w Olsztynie o których dowiaduje sie juz po faktcie, ja nie sprawdzam i nie szukam w necie na jakiejs orientacji i olsztynskiego radia tez nie słucham .

            Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

            1. pieczewo #417111 | 83.9.*.* 21-10-2011 16:04

              znajomy rozpedzil sie miotnol beretem i beret cala ostrode przelecia .taka wielka jest ostroda

              ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

              1. marek #417090 | 46.113.*.* 21-10-2011 15:49

                Ooo prosze te osoby co czeska bronia w komentarzach, teraz zaczeli krytykowac swoje miasto. Jezeli Olsztyn to kulturalna dzira w tym momencie to w takim razie byla zawsze

                ! - + odpowiedz na ten komentarz

              2. yhm #417085 | 46.113.*.* 21-10-2011 15:45

                Wiemy wszyscy kto zamknal come in !

                ! - + odpowiedz na ten komentarz

              3. Wypowiadam sie #417066 | 80.55.*.* 21-10-2011 15:32

                A gdzie robic koncerty ? W andergrandzie ? Smiech na sali na sama mysl ze odbedzie sie tam koncert odechciewa sie tam jechac , druga sprawa to koncerty szarpi drutów tez nie jest to za ciekawa propozycja. A gdzie koncerty z prawdziwego zdarzenia ? I naprawde ciekawe zespoły czy gwiazdy ? Olsztyn to kulturalna dziura.

                Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                1. Rudolf #417063 | 79.188.*.* 21-10-2011 15:29

                  Nie mieszaj Kortowa od którego Olsztyn powinien się uczyć Panie piszący ten artykuł.

                  Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                2. casson #417047 | 178.235.*.* 21-10-2011 15:12

                  Olsztyn to totalna dziura,jak by ktoś szukał(nie wiem po co?) to jest to ta większa wioska koło Ostródy...

                  Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                  1. do MIRKA #417044 | 89.228.*.* 21-10-2011 15:10

                    Popieram-chociaż mieszkam w Olsztynie i powinnam być solidarna do swojego miasta,to niestety ,,Olsztyn miasto koło Ostródy"".Byłam przejazdem w Ostródzie podczas trwania festiwalu rege i widziałam co działo się na ulicach.Nasi rządzący zapominają ,że czy więcej przyciągniemy turystów ,tym więcej kasy zostanie w mieście.Trzeba zakasać rękawy i wziąć przykład z rządzących w Ostródzie.Smutne jest to że jesteśmy miastem wojewódzkim ,a nie świecimy przykładem dla powiatów.

                    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

                    1. Antoś #417037 | 79.187.*.* 21-10-2011 15:01

                      bilet na jeden koncert kosztuje tyle ile jedno tankowanie tiko na gas

                      Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                      1. Mirek #417028 | 83.9.*.* 21-10-2011 14:53

                        Niestety, opinia, że "...że Olsztyn to kulturalna dziura na mapie Polski..." jest jak najbardziej prawdziwa. Coraz częściej również mówi się również , że "...Olsztyn to ta wiocha kołó Ostródy"! Jaskrawym przykładem słuszności tych opinii jest OLA. Zmarnowane pieniądze. Starówka - jak słusznie ktoś zauważył - jest niewykorzystana a obecność i pieniądze wpompowane w amfiteatr - zmarnowane. Olsztyn potrzebuje w Urzędzie Miasta osób kompetentnych i... uczciwych bo wiele można zrobić za wydawane pieniądze. Przykłądem powiewu "Europy" był ostatni Jarmark Świąteczny. O głowę przerósł wszystkie dotychczasowe, olsztyńskie imprezy. Zadowoleni z olsztyńskiego poziomu kultury są wyłącznie organizatorzy i osoby nie wychylające nosa z tej wiochy...

                        Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                      2. Odpowiadam #417023 | 88.156.*.* 21-10-2011 14:51

                        Tak,Olsztyn to kulturalna dziura!!!!

                        ! - + odpowiedz na ten komentarz

                      3. Jest co robić w Olsztynie #417022 | 195.116.*.* 21-10-2011 14:51

                        Zgadzam się ze stwierdzeniem, że w Olsztynie dzieje się dużo. Oczywiście, jeśli mowa o kulturze masowej na skalę światową czy nawet Europejską nie mamy czym się chwalić w porównaniu z Łodzią, Wrocławiem czy Katowicami. Ale jeśli spojrzeć głębiej to na terenie Olsztyna dzieje się dużo. Chociazby wspomniany w artykule Andergrant przygotował naprawdę dużo fajnych koncertów w tak krótkim czasie. Ponadto w klubach na Starówce często można się natknąć na Olsztyńskie zespoły grające zapewne dla samej przyjemności i za zwrot kosztów dojazdu jak np: w Carpenterze, wcześniej w Niebie czy w Szafie. Często można się natknać na zespoły Transsexdisco czy KOMP a ostatnio do głosu doszli też poeci śpiewający i ich "Poetycki Kapeć". Ponadto w Revolver Rock Cafe często są wieczorki artystyczne takich formacji jak :Langerro&Ostrosky, Damiana Lange, Samba de Kefir czy Duetu Anplakt. To już jest dużo a wymieniłem tylko to co mnie interesuje i na co staram się chodzić jak najczęściej. Więc osoby twierdzące, że w Olsztynie nic się nie dzieję proponuję aby popatrzyły troszkę w rozpiskę ni9szowych "atrakcji" kulturalnych i ruszyły swoje cztery litery na takowy występik i a nóż się spodoba i będzie więcej opcji do spędzenia wolnego czasu.

                        Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)